Finanční krize v automobilovém průmyslu

Lidé, kteří s nákupem nového auta počkali, mohou nyní proti standardním cenám ušetřit statisíce korun. Automobilky reagují na finanční krizi a kvůli nižší poptávce po nových vozech připravily zajímavé slevy. Naše Škoda Auto není jediná, která snižuje ceny, jak bylo už v tomto týdnu uvedeno.

S cenami jsou dolů Ford, Citroen i Fiat. Slevy u některých modelů jsou velmi zajímavé a lákavé. Ale neřeší to problém s výrobou a tím související zaměstnaností. Automobilky hledají různé způsoby, aby nemusely přistoupit k masivnímu propouštění. A tak si chtějí půjčit od Evropské unie 40 miliard eur na vývoj vozidel s nižšími emisemi oxidu uhličitého. Novinářům to řekl šéf představenstva sdružení automobilových producentů ACEA. Český vicepremiér prohlásil, že Evropská unie nemůže nechat automobilky padnout. Unie by automobilkám mohla pomoci třeba půjčkami prostřednictvím Evropské investiční banky a nebo zmírněním připravované unijní legislativy na vypouštění emisí CO2. 

Automobilový průmysl je asi nejzranitelnější sektor našeho hospodářství. Podle návrhu Evropské komise mají automobilky snížit emise u aut v průměru na 130 gramů na kilometr od roku 2012. Státy se sice na tomto návrhu ještě neshodly, ale je pravděpodobné, že  návrh na razantní snížení emisí projde, i když možná trochu později, než bylo naplánováno. Zvažovat se ještě bude i výše pokut za případné překračování limitů. Výrobci upozorňují, že výroba „zelenějších“ aut je spojena s vysokými finančními náklady na úpravy výrobních procesů, na něž se v součastné době hospodářské krize automobilkám peněz nedostává. Evropská komise však zatím podobné myšlenky odmítala. Mohlo by totiž jít o nedovolenou podporu. Na druhé straně ovšem mezi unijními státy existují i zastánci pomoci automobilkám. Evropský automobilový průmysl potřebuje stejnou podporu, jakou svým výrobcům vozidel poskytly Spojené státy. USA automobilkám poskytly vládní záruky na úvěry do 25 miliard dolarů. Krize však dopadá i na evropské automobilky.