Diesel vs. Benzín

Mám si koupit diesel nebo benzín? Tak tuto otázku si položí většina z nás při rozhodování o koupi auta. V poslední době, kdy cena nafty roste rychleji než benzínu, je nutné druh pohonu důkladně promyslet. V následujících pár řádcích se vám pokusíme s rozhodováním mezi benzínem a naftou trochu pomoci. Před nákupem vozu by měl každý zvážit, kolik ročně ujede kilometrů. Pořizovací cena naftového motoru bývá řádově o několik desítek tisíc vyšší, a tak je nutné uvědomit si návratnost investice.

Kromě vyšší pořizovací ceny dieselu je důležité vzít v potaz také vyšší cenu nafty, která v současné době činí o zhruba 2,40 Kč více než u benzínu.Cenu nafty negativně ovlivňuje tlak poptávky, který je bezesporu vyšší než u benzínu. Naftu totiž používají jako palivo kamiony, stavební stroje, zemědělské stroje, lokomotivy a další. Přesto automobilky v současné době neregistrují klesající zájem o diesely: „V současné době i přes zvýšení cen nafty nezaznamenáváme výrazný pokles zájmu o dieselové motorizace, které jdou na odbyt spíše ve větších vozech,“ tvrdí Evžen Krauskopf, mluvčí automobilky Škoda Auto. U ojetin je ale situace jiná: „Výrazné zvýšení cen nafty, která by podle prognóz navíc měla zůstat dlouhodobě dražší než benzín, zapříčinilo pokles poptávky po naftových modelech,“ konstatoval Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO.

Naftové motory jsou také náchylnější k technickým závadám. Poruchy má ale zpravidla na svědomí nekvalitní palivo a zacházení ze strany majitelů. „Obecně platí, že naftové motory jsou náchylnější k větší poruchovosti, a to zejména díky větší konstrukční složitosti a citlivosti na kvalitu paliva, nicméně z hlediska výrobních závad nezaznamenáváme nijak zvýšený výskyt poruch u naftových motorů, dá se říct, že jejich počet je vyrovnaný v porovnání s benzinovými motory, spíše se setkáváme se závadami způsobenými právě použitím méně kvalitní nafty, čili nepatřičným zásahem ze strany majitele,“ vysvětluje Patrik Fanc, mluvčí KIA Motors Czech.

Kdy se diesel vyplatí?

Do karet naftovým motorům však hraje vyšší efektivnost a nižší spotřeba paliva. A právě tyto aspekty katapultovaly za poslední léta diesely do současné pozice, kdy více než čtvrtinu prodaných aut pohání nafta. (zdroj: statistiky SDA). Kde se ale nachází ten mezník, kdy se diesel začíná vyplácet? Stačí poměrně jednoduchý výpočet.

(cena dieselu + (povinné ručení x počet let vlastnictví auta)) – (cena benzinového auta + (povinné ručení x počet let vlastnictví auta)) = Hodnota 1

(cena benzinu x průměrná spotřeba) – (cena nafty x průměrná spotřeba) = Hodnota 2

(Hodnota 1 / Hodnota 2) x 100 = počet kilometrů, kdy se zaplatí rozdíl nákladů mezi dieselem a benzínem resp. počet kilometrů, kdy se nafťák začne vyplácet.

Do výpočtu pochopitelně lze započítat i další položky v podobě havarijního pojištění, nákladů na servisní prohlídky atd.

Škoda Fabia 1.4 TDI (59 kW) vs. Škoda Fabia 1.4 16V (63 kW) Ambiente

Pro ilustraci použijeme příklad na Škodě Fabia s benzínovým a naftovým motorem ve stejné výbavě Ambiente. Zatímco ceníková cena modelu 1.4 16V činí 324 900 Kč, verze 1.4 TDI přijde na 391 900 Kč. Cenový rozdíl je tedy 67 000 Kč. Jelikož se pohybujeme ve stejných kubaturách, můžeme z výpočtu vypustit povinné ručení, které je pro oba modely takřka stejné. Počítáme tedy pouze s cenovým rozdílem těchto dvou aut, který v našem vzorci představuje Hodnotu 1.

Kombinovanou spotřebu u benzínového modelu uvádí výrobce 6,5 litru, diesel by měl spotřebovat 4,6 litru na 100 km. Průměrná cena nafty k 15.6.2008 činí 35,05 Kč a natural 95 se na našem trhu prodává průměrně za 32,67 Kč (údaje podle CCS). Výpočtem podle výše uvedeného vzorce se dostáváme k číslu 51,125, které představuje Hodnotu 2

Výsledek tedy činí: (67000 / 51,125) x 100 = 131 051 km.

Naftová Fabia se nám začne za předpokladu neměnných cen pohonných hmot vyplácet po 131 051 kilometrech. A právě konstantní ceny PHM představují do jisté míry omezení tohoto výpočtu. Nelze totiž předpokládat, že ceny jednotlivých paliv resp. rozdíl mezi cenami bude neměnný. Přesto jde pomocí tohoto výpočtu přibližně zjistit, zda se vyplatí benzínový nebo naftový motor. Analogicky bychom postupovali i u jiných modelů aut. Předpokládejme, že si Fabii chceme nechat po dobu pěti let. Potom bychom museli najet více než 26 210 km ročně, aby pro nás byl diesel výhodný. Zpravidla bývá diesel výhodnější u větších modelů. U malých aut totiž nebývají úspory paliva příliš významné a cenový rozdíl je relativně větší.