BMW M3 bude slavit 25 let

bmw_m3_coupe_india1První model legendární M3 spatřil světlo světa v roce 1985, ale i po čtvrt století je ikonou mezi sportovními vozy. První M3 pod označením E30 je i v dnešní době snem mnoha lidí, kteří si chtějí užít radost z jízdy.   I přes své stáří je „emtrojka“ jeden z nejlepších automobilů. První M3 s interním označením E30 měla pod kapotou čtyřválec s výkonem 220 koní a hmotnost pouhých 1200 kilogramů. Dosahovala zrychlení z nuly na stovku za 6,7 sekundy a maximální rychlosti 230 km/h. Důvodem proč se v M3 objevil čtyřválec na místo šestiválce, je prostý. Čtyřválec je ve srovnání se šestiválcem lehčí a současně jeho kratší kliková hřídel je tužší a vhodnější pro vysoké otáčky. Motor byl připraven až na 10 000 otáček za minutu.

Původem sériový blok s objemem 2,0 litru byl zvětšen na 2,3 litru a došlo k použití čtyřventilové techniky. Čtyřválcový blok měl stejnou rozteč válců jako velký šestiválec, proto byla pro první testy použita zkrácená hlava z motoru pro modely M1 a M635CSi. První funkční motor byl hotový během dvou týdnů. Původní BMW M3 bylo navrženo jako homologační automobil pro závody produkčních vozů skupiny A. Z tohoto důvodu bylo vyrobeno během jednoho roku 5000 kusů, aby homologace vozu mohla být úspěšná. Charakterizujícími prvky jsou znatelně rozšířené blatníky, které bez problémů pojmou závodní kola, výrazné křídlo na víku zavazadelníku a také nově řešená zadní část vozu s širším C sloupkem. Sportovní vzhled vozu podtrhují nové nárazníky a širší prahy. Kompletní přestavbou prošel také podvozek. Nové odpružením, tlumiče a samozřejmostí je i výkonná brzdová soustava, kterou doplňovalo ABS. BMW M3 první generace vyhrálo mnoho mistrovských titulů a také se mu podařilo čtyřikrát za sebou mezi roky 1989 až 1992 zvítězit v závodě 24 hodin na Nürburgringu. Po úspěchu první verze se objevily i další speciální edice. V roce 1988 se jednalo o modely „Evolution“ se zvýšenými výkony jak ve verzi s katalyzátorem tak bez něj. Poté následovalo 600 kusů BMW M3 Sport Evolution s motorem zvětšeným na 2,5 litru a s největším výkonem 238 k.